Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SPF på utflykt

Annons
Dragon Gate. Bild: Privat

SPF Sala har gjort två dagsutflykter i sommar. Den första var i maj, och hade som mål det kinesiska museet Dragon Gate utanför Gävle. Via små vägar tog vi oss först till Tågcaféet i Tärnsjö, där serverades vi förmiddagskaffe med smörgås. Vi fick också titta in i vandrarhemmet, även detta inrymt i de stillastående tågvagnarna.

Därefter for vi vidare till Dragon Gate. Detta var en imponerande byggnad uppförd i kinesisk stil. Vi blev guidade av en mycket kunnig och noggrann guide. Speciellt intressant var kopiorna av den fantastiska terrakotta-armé från utgrävningarna i Kina.

Lunchen intogs i matsalen och bestod av buffé med olika sorters kinesisk mat, det var många spännande smaker, men där fanns även svenska köttbullar, för dem som önskade.

På hemvägen stannade vi till i Harbo, tittade in för lite shopping i den välsorterade blomsteraffären, samt intog bussfika på Forsbergs Bussdepås veranda.

På bilden är vi på väg in i det kinesiska museet.

Den andra utflykten hade vi i augusti och den gick till Stockholm. Efter förmiddagsfika på en kinesisk (!) restaurang åkte vi till Hallwylska palatset, en imponerande byggnad mitt i stan. Den uppfördes i början på 1900-talet av greveparet Hallwyl, och grevinnan, som var stormrik, fyllde huset med konst och antikföremål. Sedan skänkte hon huset med hela dess innehåll till Stockholms stad, för att bli ett museum åt eftervärlden. Det var en stor upplevelse att få gå omkring och betrakta föremål från världens alla hörn, inte minst den kinesiska porslinssamlingen och alla fantastiska konstverk. Där hade man kunnat stanna flera timmar.

På eftermiddagen besökte vi Nationalparkernas hus i Tyresta, ett hus byggt som en Sverigekarta. Ingången fanns vid Mälaren och sedan kunde man gå söderut, ner till Skåne, följa gränsen mot väst för att slutligen hamna i Lappland, där man fick se ett mycket vackert bildspel om alla nationalparkerna i Sverige. I hela huset fanns utställningar om de olika landskapen, vad som var typiskt för just den landsändan i fråga om djur och natur.

Efter rundvandringen i huset bjöds på eftermiddagsfika på gårdscaféet.